دنیای نود دقیقه



زندگی شخصی



علی کریمی در ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در کرج و در یک خانواده ۷ نفرهبه دنیا آمد.علی فرزند سوم خانواده هست.پدرش « ولی‌الله کریمی» خود در ایام جوانی و در یکی از شهرهایاستان گیلان فوتبالیست بود. فرشید،برادر بزرگتر علی همانند وی به فوتبال روی آورد و با او در تیم فتح تهران هم‌بازی بود. فرهاد بزرگترین برادر و میلاد کوچکترین برادران او هستند.کریمی در سن ۲۰ سالگی ازدواج کردو ثمره زندگی او دو پسر به نام های هاووش و هیرسا است.والدین علی در ابتدا علاقه‌مند بودند که وی دکتر یا مهندس شود،اما علی کریمی معتقد است که هر انسانی باید به دنبال استعداد خودش برود و این موضوع را در مورد فرزندانش هم صادق می داند.کریمی که از دوران کودکی علاقه بسیاری به فوتبال داشت، به‌تدریج از درس و تحصیل فاصله گرفت و با مدرک دیپلم تحصیلات خود را به پایان رساند تا به شکوفا کردن استعدادش در فوتبال بپردازد.علی کریمی به‌جز فوتبال به والیبال ساحلی نیز علاقه داردو اوقات فراغت خود را با سفر به شمال میگذراند.کریمی شیفته خودروهای ب ام و است. او طرفدار تیم ملی آرژانتین و دوست دار بازی دیگو مارادونا است.کریمی همواره دوست‌دار کمک به کودکان بوده‌است٬ به طوری که در اوج شهرت بارها در مدارس ابتدایی و راهنمایی فردیس کرج حاضر شده و وقت خود را با بچه‌ها گذرانده است.همچنین وی به ثبات زندگی و همسرش علاقه دارد و به همین دلیل دوست ندارد فرزندانش در فرهنگ کشورهای دیگر بزرگ شوند و بارها از پیشنهاد‌ تیم‌های مطرح اروپایی گذشته است.او قصد دارد پس از بازنشستگی از فوتبال، برخلاف سهم‌خواهی‌های رایج فوتبال ایران به دفاع از حقوق اساسی کودکان بپردازد.



فوتبال باشگاهی


کریمی فوتبال خود را از نوجوانان نفت تهران شروع کرد. وی سپس به نوجوانان سایپا پیوست و بعد از آن به فتح تهران منتقل شد و خدمت سربازی خود را در این باشگاه گذاراند.او به همراه برادر بزرگترش فرشید، از شهرک مارلیک کرج در تمرینات فتح حضور پیدا میکرد. در ابتدا مبلغ قرارداد فرشید بیشتر از او بود ولی درخشش کریمی در تیم فتح موجب شد که بارها حسین شمساز آینده ای درخشان برای او سخن به میان آورد.کریمی از تیم فتح بطور جدی وارد فوتبال شد و به فوتبال ایران معرفی گشت. وی علاوه بر فوتبال در تیم فوتسال فتح تهران نیز عضویت داشت.در بازی های سالنی، افراد زیادی بر روی تعداد گل‌ها و پاس گل‌های او شرط بندی می کردند،چرا که کریمی در دریبل زنی بسیار قهار بود.همین امر موجب شد که به همراه حسین شمسبرای کمک به تیم ملی فوتبال ایران، به محل برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی، در بروجردکه زیر نظر تومیسلاو ایویچ برگزار میشد برود تا از او تست گرفته شود، اما ایویچ نپذیرفت که از وی تست بگیرد.با برگزاری مسابقات سالنی جام رمضان در سال ۱۳۷۵در سالن کوی نصرتیم علی دایی با حضور دایی در برابر تیم فتح با حضور کریمی (که در ان برهه زمانی نوجوانی ۱۸ ساله وگمنام بود)صف آرایی کردند.در حین بازی علی کریمی مراعات علی دایی را نکرد و چندین بار توپ را از میان پاهای او عبور دادکه این امر موجب عصبانیت دایی شد و کریمی مورد غضب دایی با یک سیلی قرار گرفت.درگیری این دو بازیکن موجب شد دعوای بزرگی به وجود بیاید.این درگیری آغاز اختلاف دایی و کریمی بود. کریمی بعد ها در مصاحبه ای اعلام کرد که خدا دایی را بغل کرده؛و چند بار دیگر نیز بر این موضوع تاکید کرد.در سالهای بعد اختلافات این دو بازیکن به جام جهانی ۲۰۰۶ و مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ نیز کشیده شد.
در فینال مسابقات فوتسال جام رمضاندر بهار سال ۱۳۷۷تیم فتح به مصاف استقلال تهران رفت، تیم فوتسال استقلال تمامی بازیکنان اصلی خود از جمله، ورمزیار، مهرانپور و نوری را در اختیارداشتو در مقابل تیم فتح بازیکنانی چون بابک معصومی و علی کریمی را در ترکیب خود میدید.کریمی پس از به ثمر رساندن یکی از گل‌های تیم فتح در سالن ۱۲۰۰۰ نفری آزادی تهرانبرایتماشاگرانی که علیه او فحاشی کردند دست تکان داد و آنها را به آرمش دعوت کرد.درخشش کریمی در این مسابقات موجب شد که مورد توجه باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس قرار بگیرداما امیر عابدینی (مدیر عامل وقت باشگاه پرسپولیس) بلافاصله پس‌از آماده شدن کارت پایان خدمت کریمی، او را به پرسپولیس آورد تا برای این تیم به میدان برود.حسین شمس که پیش تر از آینده ای روشن برای کریمی سخن به میان آورده بود در قرارداد او با پرسپولیس قید کرد که ۴۰% از اولین قرارداد کریمی با باشگاه های خارجی به تیم فتح تهران برسد.

لیگ آزادگان ۷۸-۷۷


پرسپولیس

علی کریمی در خرداد سال ۱۳۷۷ برای اولین بار به پرسپولیس پیوست و اولین بازی رسمی خود را برای این تیم در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ در مقابل پلی‌اکریل اصفهان انجام داد.کریمی در چهارمین بازی برای پرسپولیس اولین گل خود را برای این تیم در مقابل سایپا در تاریخ ۱۰ مهر به ثمر رساند و یک روز بعد از سوی منصور پورحیدری به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.در بهمن ماه سال ۱۳۷۷ در بازی دوستانه تیم ملی فوتبال امید ایران و ویتنام، در اعتراض به قضاوت تورو کامیکاوا‌ در مقام دفاع از علی انصاریان، داور وسط را هل داد و از سوی AFC به مدت ۲ سال از حضور در تمامی مسابقات محروم شد، که پس از مدتی این محرومیت به یک سال کاهش یافت.بدین ترتیب او به مدت یک سال از ترکیب پرسپولیس دور ماند. کریمی آخرین بار در دور برگشت لیگ آزادگان، مقابل پلی اکریل اصفهان به میدان رفت، تا بازی اول و آخر او برای پرسپولیس در سال ۱۳۷۷ مقابل این تیم اصفهانی رقم بخورد.کریمی پس از پایان دوره محرومیتش بار دیگر به میادین بازگشت و توانست دو سال پیاپی در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ لیگ آزادگان را با پرسپولیس فتح کند. او در بازی برای پرسپولیس در جام باشگاه های آسیا به میدان رفتو زننده تک گل پیروزی بخش پرسپولیس در مقابل سوون سامسونگ کره جنوبی در دیدار رده بندی بود کریمی توانست ۲ بار با این تیم به مقام سوم جام باشگاه های آسیا دست پیدا کند.بازی‌های کریمی در لیگ آزادگان و جام باشگاه های آسیا موجب شد که بعد از مدتی مورد توجه باشگاه پروجا قرار بگیرد؛ اما به خاطر پایین بودن قیمت پیشنهادی این باشگاه ایتالیایی او به این تیم ملحق نشد او همچنین از اسپانیا هم پیشنهادهایی داشت که یکی از آن‌ها پیشنهاد اتلتیکو مادرید بود. در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ پرسپولیس که در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا در برابر الاتحاد عربستان و ایرتیش پاولدار قزاقستان مساوی کرده بود و چاره‌ای جز برد در مقابل الهلال عربستان برای صعود از گروه خود نداشت، به مصاف الهلال عربستان رفت. در این دیدار که مسئولان باشگاه اتلتیکو مادرید نیز در ورزشگاه آزادی حضور داشتند تا عملکرد کریمی را زیر نظر بگیرند وی در خشان ظاهر شد و با زدن یک گل و دادن یک پاس گل نقش مهمی در صعود پرسپولیس به مرحله بعد ایفا کرد.عملکرد وی در این دیدار موجب شد تا باشگاه اتلتیکو مادرید، بیش از پیش برای به خدمت گرفتن کریمی مصمم شود اما وی آن پیشنهاد را نپذیرفت و براینزدیک بودن به خانه‌اش به امارات رفت و به تیم الاهلی این کشور پیوست.در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ کریمی توانست به همراه پرسپولیس رکورد ۳۳ بازی بدون شکست و ۱۴ برد متوالی در لیگ آزادگان را به ثبت برساند.کریمی از جمله بازیکنانی است که سابقه حضور در شهرآورد تهران را دارد. وی قبل از لژیونر شدن ۴ بار برای پرسپولیس در این مسابقه به میدان رفت که ۲ برد و ۱ تساوی و ۱ باخت را تجربه کرد. کریمی در ۲۲ آبان ۱۳۷۷ در شهرآورد ۴۴ تهران در اولین شهرآورد خود با شماره ۲۶ به عنوان هافبک چپ به میدان رفت و پیروزی را تجربه کرد. کریمی در شهرآورد جنجالی ۴۹ که سومین حضور او در مقابل تیم فوتبال استقلال تهران محسوب می‌شد یک پنالتی گرفت و با گل دقایق پایانی خود بازی را به تساوی کشاند.


الاهلی امارات

علی کریمی در سال ۲۰۰۱ به رغم داشتن پیشنهادهایی از تیم های اروپایی به خاطر نزدیکی به خانواده ترجیح داد در آسیا بماند و به الاهلی امارات پیوست. این باشگاه اماراتی توانست در اولین فصل حضور کریمی اولین جام خودش را یعنی جام امیر را در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ فتح کند که کریمی زننده یکی از ۳ گل الاهلی امارات در فینال بود. او فصل بعد به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ امارات برگزیده شد.کریمی در سال ۲۰۰۳ به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات انتخاب شدو علی‌رغم پیشنهاد از تیم‌های مطرح اروپایی بار دیگر قراردادش را با الاهلی تمدید کرد. او در سال ۲۰۰۴ توانست ۱۴ گل برای تیمش به ثمر برساند.در همین فصل الاهلی توانست برای دومین بار در طول ۳ سال، قهرمانی جام حذفی امارات را جشن بگیرد و به نایب قهرمانی لیگ امارات برسد.کریمی سال ۲۰۰۵ از الاهلی جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست.


بایرن مونیخ

علی کریمی روز ۳ مه سال ۲۰۰۵ علارقم پیشنهاد از تیم‌های مطرحی چون رئال مادرید اسپانیا،آ. اس. رم و یوونتوس ایتالیابه عنوان دومین خرید بایرن مونیخ پس از فیلیپ لام به این تیم آلمانیکه سومین تیم برتر رنکینگ باشگاهی جهان در آن مقطع زمانی بود پیوست.کریمی از همان ابتدای فصل خود را در ترکیب بایرن مونیخ جا انداخت و پس از گذشت ۲ هفته از شروع بوندسلیگا به عنوان هشتمین بازیکن برتر این لیگ معرفی شد.او خیلی زود توانست در جمع نامداران این باشگاه نظیر میشائیل بالاک، سباستین دایسلر، مارتین دمیکلیس،باستیان شواینشتایگر، مهمت شول و زی روبرتو برای خود جایگاهی ثابت دست و پا کند،به طوری که برخی از این بازیکنان نیمکت نشین شدند.کریمی اولین بار در مرداد ماه ۱۳۸۴ در جام اتحادیه آلمان مقابل اشتوتگارت برای بایرن مونیخ به میدان رفتو در هفته دوم بوندسلیگا اولین گل خود در بایرن مونیخ را مقابل بایرلورکوزن به ثمر رساند، تا با زدن ۱ گل و دادن ۱ پاس گل در پیروزی پرگل این تیم نقش موثری داشته باشد.وی در هفته پایانی نیم فصل بوندسلیگا در مقابل بروسیا دورتموند یکی از ۲ گل بایرن مونیخ را به ثمر رساند تا با قهرمانی نیم فصل بوندسلیگا به تعطیلات زمستانی برود.کریمی در ارزیابی نقل و انتقالات مهم نیم فصل بوندسلیگا توسط اتحادیه فوتبال اروپا در کنار فیلیپ لام به عنوان تقویت کننده خط میانی بایرن مونیخ نام برده شد. او در تعطیلات نیم فصل بوندسلیگا به همراه بایرن مونیخ به ایران سفر کرد تا در بازی خداحافظی احمد رضا عابدزاده در مقابل تیم سابق خود پرسپولیس به میدان برود. در بین دونیمه این بازی، باشگاه پرسپولیس  از علی کریمی تجلیل به عمل آورد.

طبق یکی از بندهای قرارداد کریمی و بایرن مونیخ، پس از ۲۵ بازیاین قرارداد به طور خودکار تمدید می‌شد که در بازی با هامبورگ که بیست و پنجمین بازی کریمی محسوب می‌شد این اتفاق افتاد،اما در همین بازی وی بشدت مصدوم شد، وپس از سپری کردن یک فصل موفق در این تیم، نتوانست در بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در اندازه‌های واقعی خود ظاهر شود. بدین ترتیب کریمی تا پایان فصل بازیهای بایرن مونیخ در بوندسلیگا و بازی های برگشت لیگ قهرمانان اروپا را از دست داد. کریمی در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ توانست به همراه بایرن مونیخ به قهرمانی بوندسلیگا و جام حذفی آلمان دست پیدا کند.
او قبل از مصدومیت ۳ بار برای بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت. کریمی در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل سالزبورگ اتریش یک گل زد و یک پاس گل دادو عملکرد مطلوبی در مقابل آ.ث. میلان ایتالیا ارائه کرد.کریمی که فصل دوم حضور در بوندسلیگا را با مصدومیت ناشی از رقابت های جام جهانیشروع کرده بوددر همان ابتدای فصل بازی های بایرن مونیخ را از دست دادو در طول فصل کمتر مورد استفاده قرار گرفت.این در حالی بود که فصل گذشته، فیلیکس ماگات از کریمی به عنوان یکی از جانشینان مناسب برای جانشینی میشائیل بالاک در صورت جدایی این بازیکن شاخص از بایرن مونیخ یاد کرده بود.کریمی آخرین بار در هفته پایانی بوندس‌لیگا، در مقابل تیم ماینتس به میدان رفت و آخرین گل خود در بایرن مونیخ را به ثمر رساند.وی که پیش از مصدومیت در ۸۷% بازی های بایرن مونیخ در بوندسلیگا به میدان رفته بود و تنها در ۳ دیدار این تیم در بوندسلیگا غایب بود، در مجموع با ۴۲ بازی رسمی در دو فصل برای بایرن مونیخ در بوندسلیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا به کار خود در این تیم پایان داد.جدایی کریمی از بایرن مونیخ انتقاد لوتار ماتئوس کاپیتان سابق تیم ملی آلمان از سران بایرن مونیخ را به دنبال داشت.


حضور در قطر


علی کریمی پس از پایان قرارداد با باشگاه بایرن مونیخ، از باشگاه فوتبال موناکو فرانسه، چند تیم آلمانی و اسپانیایی پیشنهاداتی دریافت کرد، که به خاطر نزدیکی به خانواده به همگی آنها پاسخ منفی دادو به قطر رفت و با مبلغ ۶ ملیون دلاربرای تیم القطر آن کشور بازی کردکریمی فصل بعد به همراه تمامی بازیکنان خارجی القطر از این تیم جدا شدو با تصمیم کمیته ملی المپیک قطربه تیم فوتبال السیلیه پیوست، اما وی خواستار جدایی از آن تیم شد و سپس به پرسپولیس بازگشت.


بازگشت به پرسپولیس


علی کریمی در سال ۲۰۰۸ علارقم پیشنهاداتی از اسپانیا، آمریکا، ژاپن و اماراتدر زمان مدیریت داریوش مصطفوی در باشگاه پرسپولیس با مبلغ حدود ۳۱۰ هزار دلار آمریکا ابتدا به صورت قرضیو سپس در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ به طور رسمی قرارداد یک‌ساله با تیم سابقش امضا کرد و پس از ۲۷۱۷ روز در حضور قریب به یکصد هزار تماشاگر در هشتمین هفته از هشتمین دوره لیگ برتر ایران بار دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت [۸۹] و به مدت ۲۰ دقیقه بی وقفه مورد تشویق هواداران قرار گرفت تا بازگشتی باشکوه به فوتبال ایران داشته باشد.کریمی که با کنار گذاشته شدن از ترکیب تیم ملی، به دلیل اختلافات ریشه ای با سرمربی وقت تیم ملی (علی دایی)انگیزه های زیادی برای اثبات توانایی خود در پرسپولیس داشت، در ۴ بازی اول خود در لیگ برتر برای این تیم ۵ بار گلزنی کرد؛ تا نشان دهد کنار گذاشته شدن او از تیم ملی دلیلی فنی نداشته است. دایی پس از بازی های درخشان کریمی در لیگ او را به تیم ملی دعوت کرداما این بار این کریمی بود که دعوت او را نپذیرفت.کریمی در اولین گلزنی خود پس از بازگشت به پرسپولیس٬ توانست در دقایق پایانی شهرآورد ۶۵ موفق به گلزنی شود. بدین ترتیب او پس از شهرآورد جنجالی ۴۹ برای دومین بار ناجی پرسپولیس در مقابل استقلال تهران شد.وی پنج روز بعد در بازی مقابل ابومسلم، هت‌تریک کرد و در هفته یازدهم لیگ برتر در حضور دایی، پنجمین گل خود را در بازی با برق شیراز به ثمر رساند.کریمی در مجموع ۲۱ بار در لیگ برتر برای پرسپولیس به میدان رفت.او در بازی برگشت در مقابل استقلال با گرفتن پنالتی در دقایق پایانی بازی برای سومین بار مانع از شکست پرسپولیس در شهرآورد تهران شد. پرسپولیس در ۶ هفته غیبت کریمیاز ۱۸ امتیاز ممکن ۲ امتیاز کسب کردتا افشین قطبی و نلو وینگادا از دست دادن امتیازات پرسپولیس را متاثر از غیبت او بدانند.وی در مجموع ۵ بار برای پرسپولیس در لیگ برتر گلزنی کرد و با دادن ۶ پاس گل و گرفتن ۳ پنالتی نقش موثری را در امتیازات بدست آمده پرسپولیس در لیگ برتر ایفا کرد.

کریمی که آخرین بار در خرداد ماه سال ۱۳۸۰ در مقابل سوون سامسونگ برای پرسپولیس در جام باشگاه های آسیا به میدان رفته بودپس از ۸ سال بار دیگر برای این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت. او در اولین بازی پرسپولیس در مقابل الشارجه امارت ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود.کریمی در مجموع ۶ بازی برای پرسپولیس؛ در لیگ قهرمانان آسیا، ۲ گل به ثمر رساند تا تعداد گلهای آسیایی خود در پرسپولیس را به عدد ۷ برساند.او در این مسابقات ۲ پاس گل دادو در ۲ بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شدکریمی که تا آخرین ساعات نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران در پی بستن قرارداد با باشگاه پرسپولیس بود و اعلام کرده بود با قرارداد سفید برای این تیم بازی خواهد کرد در نهایت توسط عباس انصاری فرد از پرسپولیس کنار گذاشته شد.این درحالی بود که فصل گذشته وی، موثرترین بازیکن پرسپولیس به شمار می رفت.عباس انصاریفرد دو جای خالی لیست بازیکنان پرسپولیس را نیز با عادل کلاه کج و هوار ملا محمد پر کرد تا مانع بازگشت احتمالی کریمی به پرسپولیس شود. کنار گذاشته شدن کریمی از سوی انصاری فرد در حالی انجام گرفت که نلو وینگادا نیز در زمان ترک ایران اعلام کرد که مسئولان باشگاه پرسپولیس خواستار نیمکت نشینی این بازیکن بوده اند. بدین ترتیب کریمی پس از اتفاقات بازی ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و ضد و نقیض گویی های عباس انصاری فرد از پرسپولیس جدا شد و به استیل آذین پیوست.




استیل آذین


علی کریمی در سال ۱۳۸۸ به سبب عدم تمایل مدیران وقت باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد با وی این باشگاه را ترک کردو به استیل آذین پیوست.کریمی که با کنار گذاشته شدن از سوی مدیر عامل پرسپولیس انگیزه های زیادی برای اثبات توانایی های خود داشت، در پنج هفته نخست لیگ برتر ۶ بار برای استیل آذین گلزنی کرد و ۳ پاس گل داد تا عباس انصاری فرد بیش از پیش از سوی هواداران پرسپولیس تحت فشار قرار بگیرد.دو ماه پس از جدایی کریمی از پرسپولیس عباس انصاری‌فرد (مدیرعامل وقت پرسپولیس) در برنامه نود با بیان اینکه توافقات لازم برای تمدید قرارداد کریمی انجام شده بود اعلامکرد، که هم او و هم کریمی رکب خورده اند و افرادی دیگری مانع حضور کریمی در پرسپولیس شده اند.دوازده روز پس از انجام این مصاحبه، عباس انصاری فرد از مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس برکنار شد.با جدایی انصاری فرد از پرسپولیس، بار دیگر کریمی آمادگی خود را جهت بازگشت به پرسپولیس در صورترضایت باشگاه استیل آذین اعلام کرد.اما مسئولان این باشگاه با ارسال نامه ای به باشگاه پرسپولیس مخالفت خود را برای انتقال این بازیکن به پرسپولیس اعلام کردند.کریمی در پانزدهمین هفته از نهمین دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران برای اولین بار در مقابل تیم سابق خود پرسپولیس به میدان رفت و با ارسال ۲ پاس گل نقش موثری در پیروزی ۲ بر ۱ استیل آذین در مقابل پرسپولیس ایفا کرد. وی که در زمان ورود به زمین و طول بازی بارها مورد تشویق هوادارانپرسپولیس قرار گرفته بود، پس از آنکه با اشتباه داوری در دقایق پایانی بازی از زمین اخراج شد پیراهن استیل آذین را کنار انداخت و با پیراهن پرسپولیس در میان تشویق هواداران پرسپولیس به رختکن رفت.در فصل ۸۹-۸۸ لیگ برتر علی کریمی با پیراهن استیل آذین ۱۴ گل به ثمر رساند و با دریافت ۹ کارت زرد و ۳ کارت قرمز خشن‌ترین بازیکنو در عین‌حال موثرترین بازیکن در نهمین دوره لیگ‌برتر شناخته شد.کریمی پس از پایان اولین فصل حضور در استیل آذین، علارقم پیشنهاد تیم لس‌آنجلس گلکسی آمریکا که بازیکنان مطرحی چون دیوید بکهام نیز در آن حضور داشتند، به دلیل نزدیکی به خانواده، قرارداد خود را به مدت یک سال با باشگاه استیل آذین تمدید کرد.تیم فوتبال استیل آذین کهدومین فصل حضور خود را در لیگ برتر تجربه میکرد با صرف هزینه بالا بازیکنان سرشناس لیگ ایران را به خدمت گرفت، اما عملکرد مدیر عامل این تیم (مصطفی آجورلو) از سوی کریمی مورد انتقاد قرار گرفت. کریمی در مصاحبه ای اعلام کرد که «بازیکن خوب گرفتن ملاک مدیریت خوب نیست».پس از انجام این مصاحبه؛ کریمی به اتهام روزه خواری، از سوی مصطفی آجورلو از این تیم اخراج شد.اخراج کریمی از سوی آجورلو حمایت هیئت مدیره این تیم را به دنبال داشت اما حسین هدایتی مالک باشگاه استیل آذین مخالفت خود را با اخراج این بازیکن اعلام کرد.بدین ترتیب کریمی پس از گذراندن محرومیت از سوی کمیته انضباطی به این تیم بازگشت.کریمی که به علت محرومیت و مصدومیت با گذشت بیست هفته از لیگ ایران تنها در ۱۲ مسابقه برای این تیم به میدان رفته بود؛ پس از دعوت باشگاه الاهلی امارات برای مسابقه دوستانه با آ.ث. میلان ایتالیا به امارات سفر کرداما پس از بازگشت به ایران بار دیگر از سوی مسئولان استیل آذین کنار گذاشته شد.وی پس از اخراج از استیل آذین با عقد قراردادی ۵ ماهه به شالکه آلمان پیوست و به همراه این تیم به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد. این در حالی بود که استیل آذین مقام ۱۸ را در لیگ کسب کرد و به لیگ آزادگان ایران سقوط کرد. سقوط استیل آذین به لیگ یک فوتبال ایران در حالی انجام گرفت که این تیم با حضور کریمیدر ۱۲ مسابقه ۱۳ امتیاز کسبکرده بود و در ۲۲ مسابقه بدون حضور این بازیکن ۱۵ امتیاز بدست آورده بود.از دست رفتن امتیازات و سقوط استیل آذین به لیگ یک فوتبال ایران بدون حضور کریمی در این تیم، در حالی اتفاق افتاد که در ابتدای فصل، سردار مصطفی آجورلو  اعلام کرده بود که با کنار گذاشته شدن این بازیکن نتایج استیل آذین بهتر خواهد شد.


متهم شدن به روزه خواری و بازتابها



در ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ باشگاه استیل آذین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد علی کریمی به دلیل «تمکین نکردن در اجرای مقررات و حرمت‌شکنی و تظاهر به روزه‌خواری، عدم رعایت شعائر اسلامی و توهین به مسئولان فدراسیون فوتبال و مقررات» از باشگاه اخراج می‌شود. این در حالی بود که او شب قبل از اخراج انتقادات شدیدی را علیه رئیس باشگاه، مصطفی آجرلو، مطرح کرده بود. خود کریمی نیز که در ۲ بازی آخر تیمش به دلیل نبود مدافع در تیم به پست دفاع آخر منتقل شده بود، اخراج خود را مربوط به مصاحبه روز قبل خود دانست.

اخراج کریمی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت.هیأت مدیره باشگاه استیل‌آذین از تصمیم مدیرعامل باشگاه پشتیبانی و از وی قدردانی کرد. اما هیچ‌یک از چهره‌های فوتبالی ایران با این تصمیم موافقت نکردند. مهرزاد معدنچی هم‌بازی کریمی در استیل‌آذین مدعی شد که در روز بازی با استقلال (روز قبل از اخراج وی) تمام بازیکنان تیم در رستوران ناهار خورده بودند و در مجموع ۹۵٪ فوتبالیست‌ها روزه نمی‌گیرند. محمد غلامی دیگر بازیکن استیل آذین نیز اظهارات معدنچی را تأیید کرد. مهدی مهدوی‌کیا و حمید نشاط‌جو دیگر بازیکنان استیل آذین بودند که از کریمی حمایت کردند. کریمی پس از ۱۰ روز غیبت از تمرینات استیل آذین، در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۸۹ به تمرینات بازگشت.وب‌گاه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به نقل از لوبیسا تومباکوویچ سرمربی وقت استیل آذین نوشت: «این چیزها برای من کاملاً جدید است و من تا به حال شاهد چنین اتفاقاتی نبوده‌ام.» از چهره‌های فوتبالی ایران، علی دایی که همواره اختلافاتی با کریمی داشته در اظهارنظری به سایت ورزشی گل گفت که «در حق کریمی ظلم شده‌است.» محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، حمید استیلی سرمربی فصل قبل استیل آذین و بابک معصومی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال ایران نیز حمایت خود را از علی کریمی طی اعلامیه‌هایی اعلام کردند. بعد از مدتی صفحهٔ حمایت از علی کریمی در فیس‌بوک تشکیل شد و در مدتی کمتر از ۳ روز هزاران عضو گرفت.



شالکه آلمان


علی کریمی که پس از درخشش در بازی دوستانه الاهلی امارات و آ.ث. میلان ایتالیااز سوی باشگاه استیل آذین کنار گذاشته شده بود در سن ۳۲ سالگی با عقد قراردادی ۵ ماهه در نیم فصل دوم بوندسلیگا به شالکه۰۴ آلمان پیوست ( در زمان انتقال کریمی، این تیم به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپاو همچنین مرحله نیمه نهایی جام حذفی المان صعود کرده بود.)کریمی در دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان جانشین رائول گونزالس در بازی مقابل اینتر میلان برای دقایق کوتاهی وارد زمین مسابقه شد و عملکرد مطلوبی ارائه کرد.وی توانست به همراه شالکه به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند.کریمی در رقابت های بوندسلیگا در دیدار با کایزرسلاوترن با شماره۱۰ وارد میدان مسابقه شد.عملکرد وی در این دیدار مورد تمجید سایتباشگاه شالکه و وب سایت تلگراف انگلیس قرار گرفت.کریمی پس از بازی در مقابل کایزرسلاوترن در میان ۶ بازیکن تعویضی این دیدار به عنوان بهترین بازیکن انتخابشد.وی در هفته ۳۲ بوندسلیگا به همراه شالکه به مونیخ رفت تا در ورزشگاه آلیانتس آرنا مقابل تیم سابق خود بایرن مونیخ به میدان برود، هر چند کریمی در این مسابقه فرصت حضور در میدان را پیدا نکرد اما از سوی هواداران بایرن مونیخ مورد تشویق قرار گرفت.وی سرانجام به خاطر نیمکت نشینی؛ که به جدایی فیلیکس ماگات از این تیم مربوط می شدطبق صحبتش مبنی سر رفتن حوصله‌اش در آلمان به تهران بازگشت.


                                           
تعداد گل برای پرسپولیس=39
تعداد گل ملی=38

شهریار شکری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی